Amikor bizseregnek a kezeid

A félreértések elkerülése végett: ez a poszt a csikungról hivatott szólni. Csak mondom.

Ahhoz, hogy a nullánál nagyobb fogalmunk lehessen a csikung hatásairól, ismernünk kell legalább a fogalom jelentését. Az alábbiakban külső forrásokból is dolgozom, emellett a saját tapasztalataimat is megpróbálom érthetően összefoglalni. A legkönnyebb persze, ha elmegyünk csikung edzésre és megtapasztaljuk saját magunkon – semmilyen magyarázat nem tudja helyettesíteni a saját megélést (sajnos vagy szerencsére).

Alább már írtam a csikung edzésekről, ha van kedv, el lehet olvasni:
http://maryannfights.blogspot.hu/2017/05/elso-qi-gong-edzesem.html
http://maryannfights.blogspot.hu/2017/05/faallas.html

“A csikung egy gyűjtőfogalom, amit a kínai egészségmegőrző gyakorlatok széles körére használunk. A csi (qi, chi) energiát, életerőt jelent, a kung pedig művelést, gyakorlást, munkát (ahogy a kung fu pedig kemény munkával megszerzett tudás – nagyjából, árnyalt a jelentése -).
A kínai hagyományos gyógyászatban ez az életerő központi helyet foglal el. A csi a test energiacsatornáiban áramlik, amit mifelénk meridiánnak neveznek. Az egészség feltétele a csi megfelelő mennyisége és akadálymentes áramlása – ez minden csikung rendszer közös célja.”
Lehet még róla olvasni itt.

A Xing Yi Quan rendszer egy belső stílus, amihez így hozzátartozik a csikung is – gyakorlatok összessége, melyek célja felébreszteni, megmozgatni a belső erőt (melynek nyomán több energiád lesz és jobb egészséged, ellenállóképességed, életkedved – s a harci technikáid is hatásosabbak lesznek, hiszen nem “csak” a puszta izmaiddal dolgozol).

Nálunk hetente csütörtökönként és kéthetente keddenként vannak csikung edzések. Furcsa is “edzés”-nek hívni ezeket az órákat, mert nem a hagyományos értelemben edzések: nem emelünk fel semmit, nem dolgoznak úgy az izmaink, mint a többi edzésen. Inkább – ha lehet így mondani – a lelkünk dolgozik, és a bőrünk alatt… valami.

A csütörtöki edzéseken vegyesen van formagyakorlat-tanulás és faállás és egyéb csikung gyakorlatok.
A faállásról már fentebb írtam; a többi gyakorlatól pedig: ezek mindig rövidebb, pár perces, meghatározott sorrendben végrehajtandó mozdulatsorok légzéssel egybekötve. Kicsit olyanok, mint a varázslat: lassan mozogsz, veszed a levegőt, és közben vagy történik valami, vagy nem. Mindig más.
Az egyik gyakorlatnál le kell guggolni, s lassan ki -és belélegezni, miközben felállsz: itt már többször volt, hogy konkrétan az ájulás környékezett – nem mintha nem ettem volna rendesen edzés előtt, de egyszerűen olyan erősen hatott rám az a pár, jókor vett levegő, hogy a testemből is hajlandó lettem volna kivonulni.

Keddenként, ha épp nincs harci, illatos tornát tanulunk. A weboldalon már van róla egy kicsit bővebb ismertető, így én most a személyes tapasztalataimat osztanám meg – mint ahogy már eddig sokszor.
Az illatos torna egy könnyű csikung, nem igényel nagy erőkifejtést. A mozdulatok közben nem szükséges bármire is koncentrálni vagy bármit “akarni”, hogy megjelenjen – vagy épp eltűnjön. Két része van, én mindig is az első részt tanultam s csak Zsolttól. Bizonyos kézmozdulatok, bizonyos ismétlésszámban egy meghatározott sorrendben. A gyakorlatok hatására felpezsdül a csí, jobb lesz a vérkeringésünk és lágy masszázsban részesülnek a belső szerveink. Ez utóbbi néha mintha fizikailag is érezhető lenne, bár azt nem tanultuk meg, hogy melyik mozdulat pontosan melyik szervre/testrészre és milyen mértékben hat – valószínűleg pont azért, hogy ne társítsunk hozzá a gyakorlás során semmilyen elvárást, gondolatot.
Alapvetően stresszoldásra és egészségmegőrzésre használt ezt a gyakorlatsor, de ha valaki csupán kipróbálni szeretné, annak is nagy valószínűséggel az lesz a benyomása, hogy az óra (s minden alkalom) után pihentebb, nyugodtabb és tisztább fejjel vághat neki a következő napnak, s jobban is fog tudni aludni. Mint tudjuk, a test maga egy öngyógyító rendszer (ha hagyjuk neki), s ebben a képességben is segít minket mindenfajta csikung.

Kiegészítésképp még annyit, hogy a jóga is csikung. A reiki is az (“lusta” csikung). Az én tapasztalatom az általános megnyugvás az összesfajta csikung után. Egyfajta frissesség – de máshogy, mintha meginnál egy kávét vagy reggel frissen ébrednél. Olyasmi, amiről nem tűnik fel (nagyon), ha csinálom, de hiányzik, ha nem.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.