Térd(re kényszerítve?) 2.

Merthogy ilyen sokáig a szívemen kívül sose fájt semmim, érdemes hát utókövetni, mi van.

Múlt héten tovább folytatódott a térdbeli kérdés megoldása – az elmúlt hétvégén már papucsban sétálva a városban is fájtak a térdeim, így kissé mérgesen mentem haza egy jó programról, mondván, még ilyen sosem volt ok nélkül. Persze húztam már meg, és elmentem úgy nyaralni is (akkor épp Torinóba, s mivel ugye “menni kell”, hát naponta 8-10 órát biztos lesétáltam a fájós lábammal, de aztán elmúlt a fájdalom nyomtalanul), de ez mégiscsak más. Hiszen… “ok nélkül” kezdett el jobban fájni.

Így hát elmentem a kedvenc gyógytornászomhoz, és tanácsot kértem s kaptam.
Szerinte (röviden, s remélem pontosan emlékszem):
– a térdszalagok lazák, s nem tartanak eléggé, emiatt alakulhatott ki az, hogy ha huzamosabb ideig nem erősítem a testem, az ízületeim kissé helytelen irányba is elengedik az alkatrészeimet, ami fájdalmas mozgásban nyilvánulhat meg,
– a vádlim istenesen be van állva és folyamatosan feszül,
– a térdeim beesését a lábfejeim kifelé állása próbálja kompenzálni; az egyik fenékizom relatíve gyenge, s erősíteni kell,
– a kungfun megtanult “húzd magad alá a feneked, hogy szinte ‘egyenes’ legyen a gerinced” nevű tartás nekem az ülőmunka miatt nem tesz jót, valamint “így eltűnik a nőies alakú tartásom” is,
– úgy általában lazák az ízületeim, pl. a térdem hátrafelé is ki tudom feszíteni (amit emiatt meg is rántottam azon a bizonyos edzésen áprilisban), és ezt nem kellene tudnom úgymond.

Megoldások szerinte:
– combhajlító -és feszítőizmok erősítése,
– minden ami instabil talajon való mozgást igényel és nem terhel direkt a térdre (jóga, saját testsúlyos gyakorlatok súly nélkül [fene…], TRX, falmászás például),
– sok vádlinyújtás, figyelve a térd és a lábfej pozíciójára
– gyakorlat: egyvállszéles párhuzamos lábfej és a térd kifelé forgatása, s így megtartani ezt a helyzetet [az első két napon korrektül fájt a fenekem ezután; akkor csináltam, amikor csak eszembe jutott – ételkészítés, beszélgetés, buszra várás…].

Tulajdonképpen igen pontosan rámutat ez az állapot az életemre: sok bizonytalanság vesz körül (új munkahely, új ismerősök, új lakás, sport, s nagyon sok régi beidegződés megkérdőjeleződése és remélem elengedődése), s ebben a helyzetben kell tudnom megállni és HELYTállni. Ami pedig csak erős izmokkal, (ki)TARTÁSsal megy.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.